06-50916933 esther@puuresther.nl

Als ondernemer zit jij vol energie en ideeën. Je bent in je hoofd met duizenden dingen tegelijk bezig. Je mist een planning en prioriteiten stellen vind je lastig. Alles wordt last minute gedaan en dit levert stress en chaos op. Door die chaos ben je minder creatief en productief en hier baal je van. Heel herkenbaar! Maar dit kan ook anders! Hieronder geef ik je 6 tips om gestructureerd te werken.

1. Maak een weekplanning

Een planning helpt je om orde te scheppen in de chaos en het geeft je weer rust in je hoofd. Maak een to-do lijstje van alle taken die je in je hoofd hebt zitten. Ga deze to-do’s vervolgens ordenen en per dag inplannen. Hou hierbij rekening met eventuele deadlines zodat je nooit meer tegen die last minute stress aan loopt.

Een old school lijstje op papier waarbij je kan afvinken geeft je een heerlijk gevoel. Maar er zijn tegenwoordig ook veel online tools die erg handig zijn. Zelf ben ik fan van Trello. En een leuk weetje: ook hier kan je met checkboxen werken. Nice!

Bekijk aan het einde van de dag altijd even of je je to-do lijstje voor die dag af hebt. Zo niet, schuif de open to-do’s dan op naar de dag erna en zet ze op je lijstje erbij. Zo is het uit je hoofd en voorkom je dat je er ’s nachts over gaat piekeren. En de volgende dag start je weer lekker met een actuele planning.

2. Zorg voor overzicht

Overzicht is in alle opzichten belangrijk. Zorg voor een opgeruimde inbox, dit is voor mij het allerbelangrijkste. Ik sleep alle mails naar verschillende mapjes. En heb een apart mapje met de nog openstaande mails. Dan zie ik altijd meteen wat ik nog moet doen.
Zorg er ook voor dat al je gegevens en documenten op je computer helder en gesturctureerd worden opgeslagen in verschillende mapjes. Zo kan je altijd alles snel terugvinden.

Heb je overal losse papieren liggen? Ga dan eerst eens opruimen. Je zult zien dat je veel niet eens meer nodig hebt omdat je het ook al digitaal bewaart. De papieren die je wel moet bewaren kan je opbergen in mappen. Zoek hierin voor jezelf naar een handige structuur waardoor je alles snel terug kan vinden.

3. Een opgeruimde werkplek

Wanneer het een rommel is in je huis is het chaos in je hoofd. Alle ronddwalen spullen lijden je continue af. Zorg daarom dat je werkkamer altijd netjes en opgeruimd is. Zorg dat er zo min mogelijk dingen op je bureau staan. Less=more en het zorgt dat je minder snel afgeleid wordt. Sluit je dag altijd af met een clean desk. Dit start de volgende dag zo veel fijner op!

4. Schrijf je gedachten op

Er spoken vaak veel gedachten in je hoofd. Onbewust houdt dit je continue bezig. Je hoofd is dan ook niet de plek om dingen te bewaren. Daarom mijn tip: schrijf het op! Zorg dat je altijd pen en papier bij de hand hebt of sla het ergens op je mobiel op.
Tip: in de app “out of milk” kan je heel makkelijk verschillende lijstjes aanmaken. Hierin kan je verschillende onderwerpen of to do’s toevoegen. Handig dat je daarmee alles bij elkaar hebt staan. Plus je kan ze afvinken, geeft altijd zo’n fijn gevoel!

5. Wees niet te streng voor jezelf

Soms kan je gewoon wel eens een off day hebben. Blijf dan niet tegen je zin in werken omdat je al die taken af MOET hebben. Dan duurt het alleen maar veel te lang en het beïnvloed de kwaliteit van je werk. Beter kan je er even aan toegeven. Wees even extra lief voor jezelf. Ga iets doen waar je écht blij van wordt. Zoek afleiding of ontspan even. Ik durf te wedden dat je daarna weer veel productiever bent!

6. Beren op de weg

Het ondernemerschap gaat met vallen en opstaan. Je zult vast wel eens last hebben van twijfels en onzekerheid. Deze gedachten zijn heel normaal. Het kan niet altijd rozengeur en manenschijn zijn. Accepteer deze momenten. Neem even wat tijd voor jezelf, laad jezelf op en ga dan weer met positieve energie door. Want die mooie momenten zullen er snel weer komen. Feel the joy!